קדחת קרצית (ארליכיוזיס) בכלבים

08.03.2006

מחלה נגרמת ע"י חיידק, המכונה ארליכיה קאניס, ומועבר ע"י קרצית הכלב החומה לכלבים. הקרצית הנגועה בחיידק מעבירה אותו לכלב בזמן העקיצה. המחלה נפוצה בכל עונות השנה אך בעיקר בעונת הקיץ, שהיא עונת הקרציות.

למחלה 3 שלבים :

1. הפאזה האקוטית – מופיעה כ 2-3- שבועות לאחר ההדבקה ע"י הקרצית ומאופיינת בסימנים של חום,  הרגשה כללית רעה, חוסר תאבון, כאב בטן, קשרי לימפה מוגדלים.
  2. הפאזה התת-קלינית – מופיעה לאחר הפאזה האקוטית, אם בעל החי אינו מטופל. כלבים בשלב זה אינם מראים סימני מחלה אך החיידק ממשיך להתרבות בתוכם ויכול לגרום לפאזה הכרונית.
  3. הפאזה הכרונית – מאופיינת בסימני מחלה קשים ומגוונים: חום, דיכאון, חוסר תאבון, רזון, דימומים מאזורים שונים בגוף, פגיעה בכליות, בכבד ועוד. כלבים המגיעים לשלב זה לא מגיבים היטב לטיפול ובמקרים רבים מתים למרות טיפול.

במחקר שנעשה בכלבים בישראל, נמצא כי המחלה נפוצה :

1. בגזע הרועה גרמני, אם כי יכולה להופיע בכל גזע.
  2. בכל גיל.
  3. באזור ראשל"צ-רחובות (בגלל השכיחות הגבוהה של הקרציות באזור).
אבחון המחלה
  • היסטוריה של הופעת קרציה/ות בעבר וסימנים קליניים מתאימים בבדיקה הנעשית ע"י הרופא וטרינר
  • שטח דם – בעל מאפיינים ספציפיים למחלה.
  •  מבחן סרולוגי עם קיט לארליכיה.

טיפול
  • אימיזול - שתי זריקות בהפרש של 14 יום, הניתנות ע"י הרופא הוטרינר. תופעות לוואי העשויות להופיע בעקבות הזריקה : כאב בזמן ההזרקה, הקאות, הפרשת ריר מהפה, שלשולים ורעידות. סימנים אלו יכולים להופיע בשעתיים שלאחר ההזרקה.
  • דוקסילין -טיפול לפי הוראות הוטרינר. לרוב פעם ביום למשך 3 שבועות. חשוב לתת את התרופה יחד עם אוכל, מאחר ויכולה לגרום לבחילות והקאות.
הערות
ברוב המקרים מצב הכלב משתפר מספר ימים לאחר תחילת הטיפול, אך חשוב להמשיך לטפל לפי הוראות הוטרינר ולהגיע לביקורת בזמן, מאחר והזנחת הטיפול יכולה לגרום להופעת המחלה שוב ובצורה חמורה יותר.
הצלחת הטיפול טובה מאוד בשלבים האקוטיים הראשונים של המחלה וטובה פחות באופן משמעותי בשלבים הכרוניים המתקדמים של המחלה ולכן חשוב להגיע לוטרינר מיד עם תחילת המחלה ולטפל במסירות לפי הוראות הרופא.

מניעה   *** חשובה מאוד,
בגלל חומרת המחלה היכולה לגרום למוות. מניעת המחלה אפשרית ע"י טיפולי מניעה נגד קרציות – על הכלב ובסביבתו כדוגמת הקולר. טיפולים אלו חשובים מאוד באזור ראשל"צ ורחובות בגלל הנפיצות הגבוהה של הקרציות באזור.