חיסונים בגורי כלבים

המאמר נערך מחדש בתאריך 05.07.2010

חיסונים אצל כלבים.
לכל גור כלבים יש לתת חיסונים מגיל 6 שבועות.
אי מתן חיסון עלול לגרום למחלות הגורמות לשלשולים והקאות בגורים ולסכנה ממשית לחיי הגור.
במידה וקיבלתם גור, זה הזמן להתחיל לתת לו חיסונים, ע"י וטרינר מוסמך.

להלן טבלה המפרטת את העיתוי ואת סוג החיסון או הטיפול הניתנים לכלבים.
מתחת לטבלה תמצאו הסברים לכל אחד מהחיסונים

הסבר על החיסון
מכיל 6 חיסונים

חיסון המשושה
מכיל 6 חיסונים למעשה ( מכאן שמו – משושה ).

• בחיסון המשושה ישנו חיסון נגד מחלת הפרוו – אותו וירוס הגורם לשלשולים והקאות בגורים.
  • חיסון נוסף הקיים במשושה הוא נגד מחלת הכלבלבת – וירוס הגורם לשלשולים הקאות ולעיתים בעיות נשימה ובעיות עצביות ואפילו מוות.
  • שני חיסונים נגד מחלת העכברת - אלה הם  -  2 זני חיידק הלפטוספירה (חיידק הגורם לפגיעה בכליות או בכבד)
  • דלקת כבד נגיפית –  וירוס הפוגע בכבד בכלבים
  • שפעת של כלבים – וירוס שהוא אחד מגורמי השפעת בכלבים
חיסון משושה יש לתת כל שנה לכלב בוגר.

טיפול נגד תולעים
מטפל בסוג התולעים העגולות הנפוצות בגורים והמזיקים להם.
ניתן באופן רוטיני כל חצי שנה בכלב בוגר

מחלת הכלבת
וירוס המועבר בנשיכה , חודר לשריר ועובר למערכת העצבים. וירוס זה עולה במעלה מערכת העצבים וכשמגיע למוח ועובר דרך העצבים לבלוטת הרוק גורם להתנהגות לא נורמאלית – שועל פחדן יופיע בעיר, כלב רגוע יהפוך לנשכן. רק בתקופה שהוירוס במוח הכלב יכול להדביק דרך הרוק בנשיכה. תקופה זאת אורכת 10-15 יום. ולכן כלב נשכן משאירים בהסגר ל 10 ימים.
במידה והכלב חולה בכלבת הוא ימות תוך כ 10 ימים מהמחלה ברגע שזאת הגיע למוחו. קיים חוק בארץ המחייב כל כלב מגיל 3 חודשים לקבל חיסון כלבת ולאחר מכן כל שנה! כלבים מעוקרים ומסורסים משלמים חצי ממחיר הכלבת. תשלום הכלבת נעשה דרך המרפאה במזומן לעירייה . כלב שחוסן כלבת מקבל מספר כלבת . כל שנה המספר משתנה.

שבב אלקטרוני
קפסולה קטנה המכילה בר קוד, כמו זה שישנו ע"ג מוצרים במכולת המוכנס אל מתחת לעורו של הכלב בזריקה.
כיום קיימת חובה לכל בעל כלב לשבב את כלבו כדי ליצור מצב של "תעודת זהות" לכל כלב.
השבב האלקטרוני מכיל מספר – קוד – המיוחד רק לאותו שבב שניתן לקרא אותו ע"י קורא שבבים מיוחד שנמצא במרפאות ובעיריות.
כך נוצר מצב שלכלב ישנו מעין מספר זיהוי הקושר אותו בעירייה ובמאגר ארצי לבעליו .
במידה וכלב בורח / נגנב ונמצא משוטט ניתן  להחזירו לבעליו על סמך אותו מספר דרך בירור במאגר הארצי או העירוני.

תולעת הפארק / תולעת הוושט – ספירוצרקה לופי
תולעת שאינה שוכנה במעיים, אלא , לאחר שבקעה במעי , נודדת במעלה דופן כלי הדם , וכשמגיעה לאבי העורקים גורמת לו להתנפחות ולעיתים אפילו להתפוצצות ומוות החיה.

במידה ואבי העורקים לא התפוצץ הטפיל נודד דרך הרקמות אל הושט ושם גורמת התולעת להתנפחות הרקמה ואפילו לגידולים.
ההדבקות נעשית על ידי התעסקות בצואת כלב נגוע שבו יש חיפושיות קטנות הבולעות את ביצי התולעת.
בליעת חיפושיות אילו ובקיעת הביצים במעי מתחילה את התהליך.

כיום אין חיסון נגד התולעת וקיים רק טיפול מונע הניתן כל 3 חודשים בזריקה.